- Odwiedziny: 1065651
- Do końca roku: 251 dni
- Do wakacji: 58 dni
Zespół Szkół im. Karola Libelta w Gołańczy
Streszczenie projektu po realizacji
Streszczenie projektu po realizacji
„ Droga do Europy- droga ku lepszej przyszłości” podsumowanie projektu :Ponadnarodowa mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” realizowanego ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na zasadach Programu Erasmus + sektor Kształcenie i szkolenie zawodowe współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
W projekcie wzięło udział 16 uczniów z Zespołu Szkół im. Karola Libelta w Gołańczy z klasy II i III technikum w zawodzie technik rolnik – 8 uczniów i technik żywienia i usług gastronomicznych – 8 osób. Celem głównym projektu było przygotowanie uczniów do podjęcia zatrudnienia na rynkach pracy krajowych i zagranicznych. Cel główny projektu został zrealizowany poprzez realizację celów szczegółowych:
podniesienie kompetencji zawodowych uczniów i nauczycieli w zakresie merytorycznym jak i stosowania innowacyjnych metod i form nauczania , stosowania dobrych praktyk jako wynik doświadczeń i obserwacji rezultatów praktyk zawodowych,
podniesienie poziomu kluczowych kompetencji i umiejętności uczniów pod względem przydatności na rynku pracy, doskonalenie nauki języka angielskiego
poznanie kultury europejskiej,
zwiększenie motywacji nauczycieli do działań na rzecz młodzieży, nawiązanie współpracy ze szkołami międzynarodowymi.
Z prowadzonego monitoringu działań oraz przeprowadzonej ewaluacji końcowej można stwierdzić, że cele i założenia projektu zostały zrealizowane. Wsparcie dla uczniów obejmowało:
przygotowanie językowe
przygotowanie kulturowe
przygotowanie psychologiczno- pedagogiczne
organizacja praktyki we Włoszech. Na podstawie rozmów z uczestnikami, bezpośrednich obserwacji, analizy ankiet ewaluacyjnych, dokumentacji projektowej oraz informacji zawartych w raportach uczestników, analizy dokumentacji szkolnej można określić rodzaj i jakość kompetencji uczestników projektu. Uzyskane rezultaty :
1. przygotowanie językowe
Uczestnicząc w kursie 30 godz. z języka angielskiego uczniowie przyswoili sobie słownictwo branżowe poprzez ćwiczenia umiejętności komunikacyjnych w scenkach tematycznych, które okazały się bardzo przydatne.
2. przygotowanie kulturowe
Uczestnicząc w zajęciach w wymiarze 10 godz. uczniowie zapoznali się z historią i zabytkami Włoch, charakterystyką rolnictwa w regionie Emilia- Romania , profilem kuchni śródziemnomorskiej. Duże zainteresowanie wzbudziły tradycje i obyczaje mieszkańców Włoch, obyczaje kulinarne, system organizacji pracy, wielokulturowość.
3. przygotowanie psychologiczno- pedagogiczne
Zajęcia prowadzone w formie warsztatów pozwoliły na wzmocnienie umiejętności prospołecznych, komunikacji interpersonalnej, radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania konfliktów. Uczniowie wyrazili opinię, że chcieliby rozwijać poznane w programie umiejętności w zakresie kompetencji społecznych.
Praktyki zagraniczne:
Uczniowie odbyli 4- tygodniowe praktyki we Włoszech. Uczniowie w zawodzie technik rolnik odbyli staże w gospodarstwach agroturystycznych z uprawami ekologicznymi i w winnicy i sadzie oliwnym. Natomiast uczennice w zawodzie technik żywienia w restauracjach, jedna grupa w restauracji wyróżnionej trzy razy z rzędu z gwiazdką Michelin. Uczniowie podczas praktyk skonfrontowali swoją wiedzę i umiejętności w zakresie kompetencji zawodowych oraz językowych w realnym środowisku pracy.
Uczennice zapoznały się z organizacją i warunkami pracy, przygotowaniem warsztatu pracy, dostosowania się do norm pracy, komunikacji z pracownikami w języku angielskim i włoskim. Zakres ich czynności wykraczał poza podstawę programową, gdyż poznawały sposób obróbki, przetwarzania i serwowania dań z owocami morza, różnymi gatunkami ryb, warzywami i owocami południowymi. Poznały zakres przygotowywania ciasta do pizzy ,sposób serwowania tego dania Uczniowie w zawodzie technik rolnik poznawali specyfikę pracy, zasady organizacji i funkcjonowania gospodarstw agroturystycznych , upraw ekologicznych. Zapoznali się z charakterem rolnictwa, funkcjonowania gospodarstw o małej powierzchni, prowadzenia gospodarstw agroturystycznych opartych w większości na świeżych warzywach i owocach z uprawy ekologicznej, bezpośredniej sprzedaży produktów z uprawy ekologicznej.
Zrealizowana mobilność pozwoliła uczniom :
zdobycie doświadczenia zawodowego w naturalnym środowisku pracy w międzynarodowych zespołach,
doskonalenie kompetencji językowych w środowisku pracy i w codziennej komunikacji interpersonalnej,
poznanie pod względem kulturowym: historii i zabytków regionu Włoch,
zdobycie t kompetencji społecznych i międzykulturowych
uzyskanie certyfikatów i Europass Mobilność
Zrealizowana mobilność zapewniła szkole:
podniesienie kompetencji zawodowych nauczycieli
modernizację programów nauczania w oparciu o wyniki ewaluacji uczestnictwa uczniów w praktykach zawodowych.
wdrożenie sytemu ECVET do przedmiotowego systemu oceniania przedmiotów
realizację działań edukacyjnych nakierowanych na doskonalenie języka angielskiego, współpracę międzynarodową
rozwój kompetencji cyfrowych i wdrażanie nowoczesnych metod nauczania, realizowanie projektów na platformie eTwinning
wzbogacenie oferty edukacyjnej
realizowanie Powiatowego Konkursu Kulinarnego:”O półmisek Starosty Wągrowieckiego”.
Praktyki zagraniczne zostały przygotowane przy współpracy organizacji przyjmującej Sistema Turismo.