Zespół Szkół im. Karola Libelta w Gołańczy

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 1065651
    • Do końca roku: 251 dni
    • Do wakacji: 58 dni
  • Kartka z kalendarza

Streszczenie projektu po realizacji

                                                                                        

Streszczenie projektu po realizacji

 

„ Droga do Europy- droga ku lepszej przyszłości”  podsumowanie projektu :Ponadnarodowa mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” realizowanego ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na zasadach Programu Erasmus + sektor Kształcenie i szkolenie zawodowe współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

 

W projekcie wzięło udział 16 uczniów z Zespołu Szkół im. Karola Libelta w Gołańczy z klasy II i III technikum w zawodzie technik rolnik – 8 uczniów i technik żywienia i usług gastronomicznych – 8 osób. Celem głównym projektu było przygotowanie uczniów do podjęcia zatrudnienia na rynkach pracy krajowych i zagranicznych. Cel główny projektu został zrealizowany poprzez realizację celów szczegółowych:

podniesienie kompetencji zawodowych uczniów i nauczycieli w zakresie merytorycznym jak i stosowania innowacyjnych metod i form nauczania , stosowania dobrych praktyk jako wynik doświadczeń i obserwacji rezultatów praktyk  zawodowych,

podniesienie poziomu kluczowych kompetencji i umiejętności uczniów pod względem przydatności na rynku pracy, doskonalenie nauki języka angielskiego

poznanie kultury europejskiej,

zwiększenie motywacji nauczycieli do działań na rzecz młodzieży, nawiązanie współpracy ze szkołami międzynarodowymi.

Z prowadzonego monitoringu działań oraz przeprowadzonej ewaluacji końcowej można stwierdzić, że cele i założenia projektu zostały zrealizowane. Wsparcie dla uczniów obejmowało:

przygotowanie językowe

przygotowanie kulturowe

przygotowanie psychologiczno- pedagogiczne

organizacja praktyki we Włoszech. Na podstawie rozmów z uczestnikami, bezpośrednich obserwacji, analizy ankiet ewaluacyjnych, dokumentacji projektowej oraz informacji zawartych w raportach uczestników, analizy dokumentacji szkolnej można określić rodzaj i jakość kompetencji uczestników projektu. Uzyskane rezultaty :

1. przygotowanie językowe

Uczestnicząc w kursie 30 godz. z języka angielskiego uczniowie przyswoili sobie słownictwo branżowe poprzez ćwiczenia umiejętności  komunikacyjnych w scenkach tematycznych, które okazały się bardzo przydatne.

2. przygotowanie kulturowe

Uczestnicząc  w zajęciach w wymiarze 10 godz. uczniowie  zapoznali się  z historią i zabytkami Włoch, charakterystyką  rolnictwa w regionie Emilia- Romania , profilem kuchni śródziemnomorskiej. Duże zainteresowanie wzbudziły tradycje i obyczaje mieszkańców Włoch, obyczaje kulinarne, system organizacji pracy, wielokulturowość.

3. przygotowanie psychologiczno- pedagogiczne

Zajęcia prowadzone w formie warsztatów pozwoliły na wzmocnienie umiejętności prospołecznych, komunikacji interpersonalnej, radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania konfliktów. Uczniowie wyrazili opinię, że chcieliby rozwijać poznane w programie umiejętności w zakresie kompetencji społecznych.

Praktyki zagraniczne:

Uczniowie odbyli 4- tygodniowe praktyki we Włoszech. Uczniowie w zawodzie technik rolnik odbyli staże w gospodarstwach agroturystycznych z uprawami ekologicznymi i w  winnicy i sadzie oliwnym. Natomiast uczennice w zawodzie technik żywienia w restauracjach, jedna grupa w restauracji wyróżnionej trzy razy z rzędu z gwiazdką Michelin. Uczniowie podczas praktyk skonfrontowali swoją wiedzę i umiejętności w zakresie kompetencji zawodowych oraz językowych w realnym środowisku pracy.

Uczennice zapoznały się z organizacją i warunkami pracy, przygotowaniem warsztatu pracy, dostosowania się do norm pracy, komunikacji z pracownikami w języku angielskim i włoskim.  Zakres ich czynności wykraczał poza podstawę programową, gdyż poznawały sposób obróbki, przetwarzania i serwowania dań z owocami morza, różnymi gatunkami ryb,  warzywami i owocami południowymi. Poznały  zakres przygotowywania ciasta do pizzy ,sposób serwowania tego dania Uczniowie w zawodzie technik rolnik poznawali specyfikę pracy, zasady organizacji i funkcjonowania gospodarstw agroturystycznych , upraw ekologicznych. Zapoznali się z charakterem  rolnictwa, funkcjonowania gospodarstw o małej powierzchni, prowadzenia gospodarstw agroturystycznych opartych w większości na świeżych warzywach i owocach z uprawy ekologicznej, bezpośredniej sprzedaży produktów z uprawy ekologicznej.

 

 

Zrealizowana mobilność pozwoliła uczniom :

zdobycie doświadczenia zawodowego w naturalnym środowisku pracy w międzynarodowych zespołach,

doskonalenie kompetencji językowych w środowisku pracy i w codziennej komunikacji interpersonalnej,

poznanie  pod względem kulturowym: historii i zabytków  regionu Włoch,

zdobycie t kompetencji społecznych i międzykulturowych

uzyskanie certyfikatów i  Europass Mobilność

Zrealizowana mobilność zapewniła szkole:

podniesienie kompetencji zawodowych nauczycieli

modernizację programów nauczania  w oparciu o wyniki ewaluacji uczestnictwa uczniów  w praktykach zawodowych.

 wdrożenie sytemu ECVET do przedmiotowego systemu oceniania przedmiotów

realizację działań edukacyjnych nakierowanych na doskonalenie języka angielskiego, współpracę międzynarodową

rozwój kompetencji cyfrowych i wdrażanie nowoczesnych metod nauczania, realizowanie projektów na platformie eTwinning

wzbogacenie oferty edukacyjnej

realizowanie Powiatowego Konkursu Kulinarnego:”O półmisek Starosty Wągrowieckiego”.

 

Praktyki  zagraniczne zostały przygotowane przy współpracy organizacji przyjmującej Sistema Turismo.