Zespół Szkół im. Karola Libelta w Gołańczy

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 1064596
    • Do końca roku: 256 dni
    • Do wakacji: 63 dni
  • Kartka z kalendarza

Uczniowie w studio Waszego Radia FM - upowszechnianie projektu - 13.02.2020 r.

                                                  

UCZNIOWIE ZESPOŁU SZKÓŁ IM. KAROLA LIBELTA

W STUDIO WASZE RADIO FM

Grupa uczniów Zespołu Szkół im. Karola Libelta wraz z wicedyrektor Barbarą Krajniak – Vinke oraz Wojciechem Pietrowskim – nauczycielem przedmiotów kształcenia zawodowego gościła w studio Wasze Radio FM .

Celem wizyty było udzielenie wywiadu związanego z realizacją  projektu: ”Droga do Europy- drogą ku lepszej przyszłości” w ramach „Ponadnarodowa mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” realizowanego ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na zasadach Programu Erasmus + sektor Kształcenie i szkolenie zawodowe współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Projekt  trwał od 1.10.2018 do 31.12.2019r.w ramach, którego uczniowie z technikum w zawodzie technik rolnik oraz technik żywienia i usług gastronomicznych wyjechali na praktykę zawodową dp Rimini we Włoszech. Rozmowa z red. Maciejem Januchowskim była skierowana na korzyści, jakie odnieśli uczniowie podczas realizacji projektu. Wypowiadały się uczestniczki projektu: Weronika Małkowska, Weronika Karnikowska, Dominika Juszczak, które są uczennicami klasy III Technikum w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych oraz Kamila Budka, która reprezentowała grupę uczniów z technikum w zawodzie technik rolnik. Uczennice potwierdziły, że przede wszystkim zdobyły doświadczenie zawodowe. Podczas odbywania praktyk w renomowanych restauracjach czy w winnicy mogły wykorzystać swoją wiedzę zdobytą podczas zajęć w szkole w praktyce. Miały możliwość doskonalenia języka angielskiego oraz nauczyć się podstaw języka włoskiego. Poszerzyły również swoją wiedzę na temat historii i kultury Włoch. Do praktyk zawodowych zostały doskonale przygotowane. Żeby udoskonalić język angielski i poszerzyć słownictwo branżowe uczęszczały pilnie na kurs językowy organizowany w szkole a przeprowadzony przez Jakuba Cierzniaka. Również przygotowanie kulturowe czy zagadnienia z zakresu charakterystyki upraw i kuchni śródziemnomorskiej bardzo pomogły się odnaleźć w pracy i podczas poznawania regionu Romania Emiliano. Na kursie z przygotowania pedagogicznego na zajęciach gościł Roberto Garau, który doskonale wprowadził uczniów w tajniki kultury i obyczajów mieszkańców Włoch. Podczas długiego okresu praktyk uczennice mogły swoją wiedzę na temat Włoch skonfrontować z codziennym życiem w tym kraju.  W rozmowie podkreśliły możliwość  poznania profilu kuchni śródziemnomorskiej, specyfiki przygotowywania dań z owoców morza czy warzyw i owoców, które nie są jeszcze powszechnie wykorzystywane w codziennym menu w restauracjach w Polsce. Kamila podkreśliła, że najbardziej cieszyła się z pracy w winnicy. Uprawa i pielęgnacja winorośli to coś nowego w jej doświadczeniu, czy też praktyczna wiedza  z zakresu produkcji wina i oliwy z oliwek. Czy zdobyte umiejętności będą przydatne, gdy wróci do pracy w swoim gospodarstwie? Kamila uważa, że na pewno umiejętności będą przydatne podczas starania się o pracę. Każda wiedza z zakresu kształcenia  zawodowego poszerza horyzonty i motywuje do dalszego uczenia się i zdobywania kwalifikacji.  Uczennice zwróciły uwagę na inną organizację pracy we Włoszech, zwłaszcza przerwę w pracy z powodu gorącego klimatu. Czy to im przeszkadzało? Weronika uważa, że nie, ponieważ w tym czasie można było odpocząć, zwłaszcza, że praca w restauracji trwa czasami do późnych godzin nocnych. Praca w międzynarodowym środowisku nie sprawiała problemu. Dominika uważa, że dzięki temu mogła doskonalić swój język angielski, a także pilnie uczyć się języka włoskiego. Skrupulatnie, zgodnie z zaleceniem  pani wicedyrektor, notowała w dzienniczku praktyk poznane słówka w pracy, by móc się lepiej porozumieć w pracy. Nauczyła się współpracy w zespole, odpowiedzialności za powierzone zadanie. Wojciech Pietrowski, który był opiekunem grupy uczniów na praktykach wyjaśnił, w jaki sposób uczniowie zostali wdrożeni do podjęcia pracy w gospodarstwach agroturystycznych oraz w restauracjach. Przede wszystkim najważniejsze było zapewnienie uczestnikom bezpieczeństwa podczas wykonywanej pracy. Uczniowie zostali zapoznani z instrukcją BHP, przygotowani do pracy poprzez sprawdzenie czy rozumieją wydawane polecenia, następnie każde zadanie było sprawdzane przez pracowników. W przedsiębiorstwach każdy z praktykantów miał zapewnioną opiekę przez tak zwanego tutora, który nadzorował przebieg stażu. Opiekunowie wraz z organizacją przyjmującą monitorowali przedsiębiorstwa, rozmawiali z uczniami i pracodawcami. Z dumą możemy podkreślić, że spotkaliśmy się z bardzo dobrym przyjęciem naszych praktykantów. Pracodawcy byli  bardzo zadowoleni z wykonywanej przez nich pracy, co potwierdzają oceny na otrzymanych dokumentach, zwłaszcza, że podlegali ocenie w systemie ECVET. Na zakończenie zostało postawione pytanie na temat kontynuacji projektu. Wyjazd uczniów na praktyki zagraniczne to tylko jedna część projektu- wyjaśniła Barbara Krajniak- Vinke.  Celem projektu jest realizacja potrzeb szkoły określonych w Europejskim Planie Rozwoju Szkoły i wypracowanie trwałych rezultatów projektu mających  wpływ na podniesienie efektów kształcenia placówki a także zmianę wizerunku szkoły w środowisku. Dzięki realizacji projektu  szkoła podniesie jakość kształcenia zawodowego, zostaną zmodernizowane programy nauczania w większym stopniu dostosowane do potrzeb rynku pracy. Zmieni się system oceniania kształcenia praktycznego, który będzie dostosowany do systemu ECVET. Dążymy do zmotywowania młodzieży do nauki języków obcych, zwłaszcza języka angielskiego. Uczestnicy programu mają możliwość dzielenia się wiedzą i doświadczeniem zdobytym podczas praktyk. Monika i Paulina Abram podczas warsztatów kulinarnych  organizowanych dla uczniów klas VIII szkół podstawowych demonstrują umiejętności pieczenia i serwowania pizzy. Powstał pomysł zorganizowania działań edukacyjnych skierowanych nie tylko do uczniów, ale również do mieszkańców  regionu, np. wieczór z pizzą, a także konkurs kulinarny skierowany do  młodzieży ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych pn. Półmisek Starosty Wągrowieckiego. Rozpoczęliśmy realizację ciekawych projektów na platformie eTwinning w celu poszerzenia wiedzy na temat specyfiki zawodów proponowanych w ofercie edukacyjnej szkoły. Uczniowie otrzymali certyfikaty potwierdzające odbyty staż oraz dokument Europass Mobilność, który na pewno podniesie atrakcyjność młodzieży podczas aplikowania o pracę na rynku krajowym i zagranicznym. Dziękujemy redakcji Wasze Radio FM za możliwość  podzielenia się doświadczeniami, które zdobyliśmy jako szkoła podczas realizacji projektu a także perspektywami związanymi z realizacją projektu w przyszłości.